Aandachtspunten carrosserie BMW E9
Afbeelding : E9-coupe.com
1) A-zuilen
De A-zuilen zijn zeer berucht om hun roestgevoeligheid en zijn vanaf de buitenkant niet direct zichtbaar.
Op de 1e foto zie je roest op het voorscherm ter hoogte van de a-zuil. Als een auto dit vertoont is de
kans zeer groot dat de a-zuil al slecht (lees doorgeroest) is.
Op de 2e foto is de werkelijke a-zuil gezien vanuit de wielkuip. Onderin begint de roest en trekt zo steeds hoger op.
Reparatie is duur omdat het een tijdrovende specialistische klus is waarbij ook de schermen moeten worden verwijderd.
2) Dorpels
De dorpels zijn net als de A-zuilen (punt 1) een vitaal onderdeel van de body van de E9.
Samen zorgen zij voor de stijfheid van de body. De dorpels bestaan uit 3 delen : de binnendorpel, de buitendorpel en de beschermplaat met daarop de chromen sierlijst.
De beschermplaat zorgt er voor dat je de eigenlijke dorpel niet kunt zien. Dit is gevaarlijk,
want er kan achter deze beschermplaat een hoop roest verborgen zijn.
Bij iedere aankoop zul je eigenlijk de eigenaar moeten vragen de beschermplaat te verwijderen... (zie foto)
Reparatie van de dorpels is een kostbare zaak, maar de onderdelen zijn wel nieuw leverbaar.
3) Bodem
De bodem is lastig te inspecteren vanaf de binnenkant van de auto. Hiervoor moet eigenlijk het tapijt eruit wil je alle delen
goed kunnen zien.
Het is mogelijk de matten eruit te halen waaronder zich een geluiddempende laag bevindt. Met een beetje geluk kun je deze laag iets oplichten en de bodem bij voorkeur op de hoeken en achter de pedalen bekijken.
De beruchte plaatsen zijn de 4 vloerplaten direct voor en achter de stoelen. Dit is het laagste punt van de auto en hier kan water van een (oude) lekkage blijven staan en de plaat er omheen aantasten. (zie 2e foto) Controleer ook de aanhechting van de complete bodem op de dorpels en wielkuipen. Als zich hier vergevorderde roest bevindt is dit meestal ook al te zien aan een beschadigde tectyl-laag.

4) Voorschermen
Samen met de A-zuilen en dorpels vormen de voorschermen de belangrijkste delen van de carrosserie.
Doordat er geen B-zuil is zorgen deze delen voor de stijfheid van de carosserie.
Heel vaak zijn deze slecht en is dat direct zichtbaar onder de motorkap. Het buitenscherm is helaas niet afschroefbaar maar zit gelast aan het binnenscherm waar tevens de voorpoot met schokdemper aan gemonteerd is.
Op de 2e foto zie je roest op de aanhechting tussen binnen- en buitenscherm. Op het binnenscherm is tevens een geluiddempende laag geplakt. Deze laag komt door de jaren heen los en daardoor kan er vuil en vocht tussen gaan zitten met alle gevolgen van dien. De binnen- en buitenschermen zijn goed verkrijgbaar maar kostbaar. Daarbij komt dat het vervangen hiervan een specialistische klus is.
Als dit niet goed wordt uitgevoerd sluiten deuren en motorkap niet goed aan.
Tevens dient de carroserie goed ondersteund te worden voordat de schermen gedemonteerd worden !
5) Raamstijl
Doordat de ruitrubbers in de loop der tijd gaan uitdrogen dichten ze niet goed meer af en kan er vocht tussen raamstijl
en rubbers lopen. Het kan er vervolgens niet meer uit en hier zal roest gaan ontstaan. Op de foto een auto die er in 1e instantie goed uitzag, maar door deze onzichtbare roest viel de achterruit er plotseling uit.
6) Kofferbakbodem
In de kofferbak ligt links het reservewiel in een speciale bak.
De bodem van de bak kan flink roesten en komt dan ook vaak voor. De houten bodem van de kofferbak kun je gemakkelijk verwijderen om de boel te inspecteren. De complete reservewielbak is nieuw leverbaar.
Een ander aandachtspunt in de kofferruimte is het frame rond de benzinetank.
Het bodemdeel wat hier overeen ligt is ook te verwijderen maar daarvoor dienen wat schroeven te worden
losgedraaid. Rondom de bezinetank kan het ook flink roesten doordat er een poreuze pakking tussen tank en
frame ligt. Water trekt in de pakking en tast benzinetank en frame aan.
7) Wielkuipen achter
Deze zijn aan 2 zijden zichtbaar: via de onderkant van de auto en via de binnenkant. De binnenkant is het makkelijkst te inspecteren. Haal hiervoor de 2 achterzittingen uit de auto. Hier heb je geen gereedschap voor nodig.
Nu kun je een groot deel van de wielkuipen bekijken.
Een voorkomend euvel is dat de bevestiging van de schokdempers op de bovenkant van de wielkuipen
doorgeroest is. Dit is moeilijk te zien omdat de grijze kunststof schalen in de kofferbak dit aan het zicht onttrekken.
Via de onderkant kun je met een goede lamp misschien de algemene staat van deze ophangpunten bekijken.
8) Frontsectie
De neus van de E9 is een gedeelte waar bijna geen "fatale" roest voorkomt.
De bovenkant van de neus is vanuit de motorruimte te zien maar de oppervlakkige roest bevind zich meestal aan de onderkant.Om toch een gedeelte te kunnen bekijken, kun je de afdekplaten van de koplamphuizen verwijderen (3 schroeven) en zo met een zaklamp te inspecteren.
Een beter zichtbare plaats, waar meestal meer roest voorkomt, is het gedeelte direct achter de voorbumper. In dit gedeelte zit een rij sleuven en hier omheen is het meestal roestig evenals de aanhechting van dit gedeelte aan het front.
Een compleet front is nieuw niet meer leverbaar en bij schade zul je een donor neus moeten zoeken.